13

تشکری هاشمی: مگر ما بیشتر از “خودروساز داخلی” می فهمیم!

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیمپس از یک دوره 4 ساله که شهروندان تهرانی در بسیاری از حوزه ها و مسائل شهری از جمله حمل و نقل عمومی شاهد افول، تاخیر و حتی پسرفت بودند، با مدیریت فعلی شهر تهران، فصل جدیدی از تحول و رونق برای تهران و مردم تهران .

در این راستا یکی از حوزه هایی که مورد توجه جدی مدیریت شهری تهران قرار گرفت، حمل و نقل عمومی بود که در دو سال گذشته با حمایت شورای اسلامی شهر تهران بودجه قابل توجهی برای تکمیل ایستگاه ها و توسعه آن اختصاص یافت. از این خطوط تکمیل شد و قرارداد بزرگ و قابل توجهی بین شهرداری و کشور چین منعقد شد.

براساس این قرارداد تاریخی، 2500 اتوبوس 12 متری، 25000 تاکسی سدان برقی، 2500 تاکسی SUV، 10000 مینی بوس و 150000 موتورسیکلت برقی با حمایت مالی چین برای شهر تهران خریداری می شود.

با توجه به اهمیت این قرارداد با سید جعفر تشری هاشمی; رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفتگویی داشتیم که مشروح آن در اختیار مخاطبان تسنیم قرار می گیرد:

تسنیم: در این دوره مدیریت شهری سعی شده تا بخشی از کاستی ها و پسرفت های دوره قبلی مدیریت شهری برطرف شود. وی در این راستا اقدام به توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی کرد و علاوه بر استفاده از سازندگان داخلی، تفاهم نامه ای نیز امضا کرد. معاهده با چین در این زمینه، برخی از اعضای شورا انتقاداتی به آن دارند، اما در کنار این دیدگاه ها، نهایی شدن این معاهده تا چه اندازه می تواند گره هایی از مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را باز کند؟

اگر از مشکلات قرارداد شهرداری با چین صحبت کنیم، این به معنای مخالفت با توسعه حمل و نقل عمومی، رفع نیازهای این حوزه و حتی جبران کمبودهای تولیدکنندگان داخلی نیست.

نظر ما این است که هنگام انجام هر کاری باید یک سری قوانین را در نظر گرفت. این قوانین در مورد فعالیت تجاری و اقتصادی باید در قراردادها و قراردادهای بین یک سازمان دولتی و سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی رعایت شود.

آنچه تا کنون ذکر کردیم این است که قراردادها به طور کامل در اختیار ما قرار نمی گیرد. ما یک قرارداد کلی با تامین کننده و تامین کننده مالی امضا کرده ایم و ندیده ایم که قرارداد خودروهای سواری، موتورسیکلت های برقی، تجهیزات سیستم حمل و نقل هوشمند و موارد دیگر اتفاق بیفتد.

بحث فقط دیدن قراردادها نیست، باید ببینیم قواعد و قوانین قانونی رعایت می شود یا خیر. آیا او به نفع شهر و شهروندان است؟ آیا ظرفیت تولیدکنندگان بومی که از هر نظر در اولویت هستند در نظر گرفته شده است؟ آیا شرکت های خارجی را مجبور به رقابت با شرکت های ایرانی کرده ایم یا خیر؟ اینها همه سوالاتی هستند که باید به دقت بررسی شوند.

تسنیم: آیا حضور شما در سفر شهردار تهران به چین کمکی به درک ابعاد مختلف این قرارداد و مد نظر شهرداری نکرد؟

اولین سفر شهردار تهران به چین که من نیز به عنوان نماینده شورای شهر در آن حضور داشتم، با بازدیدهای متعدد از صنایع مختلف در آن کشور و شرکت در چندین کنفرانس بین المللی به پایان رسید، اما بحثی از قرارداد و یا قرارداد نبود. حتی چگونه در سفر. اول حرفی نبود.

در این سفر تفاهم نامه هایی با شهرداری پکن در خصوص توسعه همکاری ها و موضوع خواهرخواندگی منعقد شد و در مورد اینکه اتوبوس را از چه شرکتی و با چه مبلغی خریداری کنیم و شرکت های ایرانی چه نقشی خواهند داشت بحثی نشد. بودن.

تسنیم: جنبه های مثبت این قرارداد از نظر شما چیست؟

شکی نیست که باید از حمل و نقل عمومی حمایت شود و کاستی ها در این زمینه تا جایی که می توانیم برطرف شود، اما «بهترین راه» چیست، نیاز به تحقیق کارشناسی دارد، مثلاً باید دید که آیا اتوبوس سازان داخلی باید داشته باشند یا خیر. در این خریدها مشارکت داشته‌ایم و آیا ما مشارکت داشته‌ایم یا سازندگان اتوبوس داخلی کنار گذاشته شده‌اند؟

طبق قانون، هرکسی که بخواهد کالای خارجی سفارش دهد باید از یک سری قوانین و مقررات پیروی کند. اولاً شما باید گروه مجاز خرید اتوبوس باشید، شهرداری تهران صنعتی نیست که بخواهد سفارش خرید بدهد، باید از طریق سازنده ای که دارای مجوز و صلاحیت فنی و نمایندگی خدمات پس از فروش باشد خرید کند. دارای مجوز از وزارت ایمنی

بنابراین می گوییم شهرداری باید از کانال اتوبوس ساز اقدام کند، ثبت سفارش کند، تامین ارز را از طریق قانونی پیگیری کند و برای خدمات پس از فروش، تامین قطعات، سازنده واجد شرایط به نمایندگی از شرکت سازنده خارجی تعیین کند. ، این ضمانت و ضمانت است، آن را وارد کنید، در این صورت شهرداری تهران می تواند از طریق سازنده واجد شرایط خرید را انجام دهد.

زمانی که این مسیر به درستی طی نشود، ممکن است از نظر مقررات قانونی و مسائل فنی دچار نقص شود. ما محصولی را وارد می کنیم که نه تنها شهرداری تهران صلاحیت علمی و تخصصی اتوبوس های برقی را ندارد، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی هنوز به آن حد صلاحیت علمی و دانش تخصصی نرسیده اند که بتوانند در مورد اتوبوس ها نظر قطعی بدهند. حتی در مورد مشخصات فنی محصول ما هنوز اطلاعات خاصی نداریم و نمی دانیم اتوبوسی که از چین وارد می کنیم چه داده هایی دارد.

تسنیم: آیا این سوالات را از شهرداری داشته اید؟ آیا با توضیحات شهرداری این ابهامات برطرف می شود؟

تا به حال هنوز قانع نشده ام که این روش و این مسائل فنی همان چیزی است که باید برای شهر تهران بیاید.

تسنیم: اگر فرض کنیم شهرداری پاسخگوی ابهامات بوده و مشکل فنی در مراحل امضا و اجرای قرارداد وجود نداشته باشد، آیا اجرای این قرارداد بخش زیادی از مشکلات حمل و نقل شهری را حل نمی کند؟

اگر با ملاحظاتی که گفتم دغدغه ما در مورد اتوبوس برطرف شود قطعاً کار شایسته ای خواهد بود، اما من با تاکسی مشکل جدی تری دارم، زیرا 10 خودروساز خودروهای برقی را وارد کشور کرده اند و شهرداری نباید به دنبال این باشد. ماشین بخرید، اما آنها باید به خودروسازان بگویند که چه کار کنند.

ما بیش از 50 سال است که در کشورمان خودرو تولید می کنیم، ناگهان به ذهنمان رسید که بیشتر از خودروسازان داخلی می فهمیم، بیشتر از آنها با این صنعت آشنا هستیم و خودرو وارد می کنیم. قطعا این روش اشتباه است.

همانطور که سازمان تاکسیرانی از ورود 1000 تاکسی برقی از کرمان موتور خبر داد و فراخوان ثبت نام تاکسیرانان اعلام شد، در مورد کمبود تاکسی نیز باید همین کار را می کرد.

دانش برخی از مردم به وسعت یک اقیانوس اما به عمق یک بند انگشت است، گاهی اوقات می خواهیم با کمی اطلاعات وارد مسائل شویم.

وظیفه شهرداری جمع آوری زباله، پاکسازی خیابان ها، حفظ فضاهای سبز، قابل سکونت کردن شهر و ارائه خدمات در بخش حمل و نقل است. قانون تعهدات این نهاد را مشخص کرده و در هیچ بخشی از آن نگفته است که شهرداری باید «کاسبکار» شود. 10 و 100 تولیدکننده در بخش‌های مختلف هستند که صلاحیت‌های لازم را دارند و شهرداری از طریق آنها می‌تواند عمل کند و آنچه می‌خواهد بگوید.

بنابراین تاکسی و موتورسیکلت برقی برای تهران لازم است اما نه از طریق شهرداری.

این یک داستان متفاوت برای واگن های مترو است. در سال 95 تا 96 پیگیری هایی در سطح دولت و شهرداری انجام شد و مقرر شد وزارت کشور به نمایندگی از دولت برای ساخت واگن های مترو اقدام کند اما چون پیش پرداخت انجام نشد عملاً به نتیجه رسید. مرحله امضای قرارداد انجام نشده است.

در این مدت با حمایت خوب رئیس شهیدمان و پیگیری های شهرداری تهران، این پیش پرداخت تامین شد. اقدام شهرداری برای پیگیری و دریافت پیش پرداخت این قرارداد اتفاق خوبی بود که ما هم از آن قدردانی کردیم اما وزارت اطلاعات درباره مشخصات فنی واگن ها حرفی برای گفتن دارد و می گوید طرف اصلی این قرارداد قرارداد با چین وزارت اطلاعات است و شهرداری طرف دوم مذاکرات است.

یکی از سوالات من در سفر به چین این بود که آیا از وزارت کشور تفویض اختیاری برای انجام این کار وجود دارد و آنها گفتند بله، نه.

به هر حال کارهای روتین انجام می شود، هرچند هنوز برخی از مشکلات حل نشده است، اما موارد پیش پا افتاده و جزئی وجود دارد که وزارت کشور باید با رعایت حقوق دستگاه دولتی با صادر و شهرداری تعامل داشته باشد. مسئولیت یک وظیفه معین، همکاری و دوستی مبتنی بر حل مسئله را بر عهده دارد.

طبق آنچه چینی ها اعلام کرده اند امسال قطار جدید تحویل می شود و فکر می کنم تحویل آن تا سال آینده به تعویق بیفتد اما اگر امسال این قطار به دست ما برسد، تغییری در مترو ایجاد نمی شود. مطمئنا ورود 791 واگن به ناوگان مترو کارآمد است، اما از آنجایی که این واگن ها قرار است ظرف 5 سال تحویل شوند، مردم بعد از 5 سال طعم شیرین کار را خواهند چشید.

اما اصل بهره برداری خوب است و اقدامات شهرداری برای تحقق این قرارداد قابل تقدیر است اما زمانی باید جشن گرفت که مردم بتوانند قطارها را لمس کنند و از آن استفاده کنند.

تسنیم: به هر حال ورود تدریجی این خودروها به حمل و نقل عمومی ممکن است بخشی از مشکلات را حل کند، اما آیا برای انعقاد این قرارداد با مسئولان دولتی بحث و مشورت داشتید؟

بله صددرصد هم خود من به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل و هم مهدی چمران رئیس شورای شهر از طریق بدنه شهرداری و وزارت کشور پیگیری کردیم تا این مهم اتفاق بیفتد چرا که ما نه تنها نیستیم. ناراضی، اما می توانیم واگن ها را از هر دری که می توانیم برداریم. سعی کردیم در اسرع وقت به مردم برسیم.

باید پیگیری های مستمر انجام شود، اما راه سختی در پیش داریم و پرداخت های بعدی باید انجام شود و زمانی موفقیت را جشن بگیریم که مردم زمان کمتری در ایستگاه های مترو منتظر بمانند و رضایت را در چهره خود ببینند. برای این منظور همه ما باید سخت تلاش کنیم، از هیچ کمکی در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد و در صورت نیاز در کنار آنها خواهیم بود.

انتهای پیام/

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا