9

ادعای افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین در عین واردات ۲ میلیارد دلاری

[ad_1]

تولید بنزین

اقتصاد 24-جواد اوجی وزیر نفت در نشست خبری مشترک با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و علی سلیقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کیفیت فرآورده های نفتی در 9 پالایشگاه بهبود یافته و تولید بنزین از 96 میلیون به 114 واحد افزایش یافته است. میلیون لیتر در روز و گازوئیل نیز در دولت سیزدهم از 105 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و طی یکی دو سال آینده تمامی پالایشگاه ها ارتقاء خواهند یافت. همچنین به گفته وی 75 درصد بنزین کشور و 60 درصد گازوئیل یورو 4 و 5 است.

از سوی دیگر، به گزارش تسنیم، غلامرضا دهقان ناصرآبادی، نماینده مجلس گفت: با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش بینی می شود در این مدت بیش از دو میلیارد دلار بنزین وارد کشور شود. سالی که تقریباً معادل ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت 100000 بشکه در روز است.

مشخص نیست اگر در دولت سیزدهم کیفیت فرآورده های نفتی بهبود یافته و تولید بنزین روزانه 18 میلیون لیتر افزایش داشته باشد، پیش بینی دو میلیارد دلاری واردات بنزین توسط یک نماینده مجلس چگونه مطرح می شود؟

ظرفیت پالایشگاه و تولید 18 میلیون لیتر افزایش یافت

به گفته اوجی، تولید بنزین در دولت سیزدهم 18 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. این در حالی است که به گفته خودروسازان از سال 1400 تاکنون بیش از 3.5 میلیون خودرو تولید شده است.

آمار دیگری نشان می دهد که مصرف سرانه هر خودرو 5.36 لیتر در روز است. یعنی برای این حجم از خودروهای تولید شده در دولت سیزدهم باید روزانه 18 میلیون و 760 هزار لیتر به ظرفیت تولید بنزین اضافه می شد. بر اساس ادعای اوجی اضافه شدن 18 میلیون لیتر به ظرفیت تولید کشور منطقی به نظر می رسد.

از سوی دیگر شایان ذکر است که در این محاسبات میزان خودروهای وارداتی لحاظ نشده است. حال سوال اصلی این است که اگر در این سال ها تولید بنزین افزایش پیدا کرد چرا مسئولان به واردات بنزین روی آوردند؟

کیفیت پایین بنزین تولیدی

بحران بنزین در کشور عمدتاً توجه مقامات را به راه حل های سمت تقاضا معطوف کرد. مسئولان و کارشناسان مختلف عمدتاً از راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی در این حوزه صحبت می کنند. شایان ذکر است یکی از بزرگترین مشکلات بنزین تولیدی در کشور مشکل بی کیفیتی بنزین تولیدی است.


بیشتر بخوانید:بنزین متانولی چیست و چه تفاوتی با بنزین احمدی نژادی دارد؟


کیفیت پایین بنزین تولیدی مشکلی نیست که تنها آلودگی هوا و سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد. بنزین بی کیفیت می تواند به طور مستقیم مصرف بنزین را افزایش دهد. در عین حال مسئولان به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف بنزین با راهکارهایی مانند افزایش قیمت هستند که عمده آن افزایش مصرف بنزین به دلیل کیفیت پایین آن است.

کیفیت پایین بنزین تولیدی باعث می شود خودروها به سوخت بیشتری نیاز داشته باشند. چند سالی است که شهروندان به مصرف سوخت معترض هستند و می گویند روند استهلاک موتور نیز سرعت گرفته است. در عین حال وزیر نفت ادعا می کند که بنزین یورو 5 در ایران تولید می شود که این ادعای شهروندان درباره کیفیت بنزین مصرفی را مغایرت دارد. از طرفی در دسترس بودن خودروهای اسقاط نیز در افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است.

به گزارش ایلانا، عرفان افاضلی دبیرکل فدراسیون صنعت نفت توضیح داد: توجه به جایگزینی خودروهای فرسوده و واردات خودرو با استانداردها و مصرف روز ضروری است تا در صورت بروز و کنترل خودروها. مصرف با افزایش راندمان به جای مصرف روزانه 118 میلیون لیتر بنزین، حداکثر مصرف روزانه این خودروها 60 میلیون لیتر در کشور خواهد بود و بیشتر بنزین تولیدی در پالایشگاه های کشور قابل صرفه جویی و صادرات خواهد بود. .

افاضلی با تایید واردات سوخت به کشور تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور از پالایشگاه ها و ظرفیتی که در کشور برای تولید در پتروشیمی ها و پالایشگاه های نفت وجود دارد حداکثر 116 میلیون لیتر است و بر اساس میزان مصرف، کشور روزانه با عدم تطابق بین تولید و مصرف بنزین مواجه است. از این رو توجه ویژه به جایگزینی خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی و باری بسیار حائز اهمیت است، زیرا بسیاری از سوخت مصرفی در اثر فرسودگی هدر می رود و بسیاری از سوخت خودروهای فرسوده هدر می رود. .

منبع: اخبار تجارت

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا